Вікіпедія любить пам’ятки і допомагає знаходити унікальні світлини

Отак живеш собі, десь мандруєш, щось фотографуєш, а потім береш участь у фотоконкурсі “Вікі любить пам’ятки“, і виявляється, що будинок на твоїй світлині перестав існувати ще 17 років тому! За всі12 років, що я беру участь у цьому заході, завдяки координаторам Вікіпедії я вперше дізнався, що маю світлину, зроблену всього за кілька місяців до знищення пам’ятки. А все тому, що цього разу я не полінувався і відсканував фотографії, які робив плівковими камерами у 1998-2006 роках. Тож мій цьогорічний вклад у більшій мірі саме з моїх перших спроб краєзнавчої фотографії (а також зовсім трохи з останніх років), а загалом я подав 162 світлини 111 пам’яток, з яких 2 ще були не проілюстровані. Словом, цього разу я подорожував у просторі, а ще більше в часі, у семи регіонах. Про них і розповім.

1 Київ. 92 світлини 67 пам’яток (2 ще були без ілюстрацій).

Київ, музей у Пирогово. Хата з села Тухолька на Львівщині, якої більше не існує

Я приїхав на навчання до Києва у 2000 році. Перше краєзнавче фото зробив улітку 2001 року, але найбільше фото-прогулянок здійснив у 2004-2006 роках. Сюди потрапили як фото з історичного центру міста, так і з Голосіївського лісопарку, біля якого я мешкав, а також зображення пам’яток у вирі Помаранчевої революції. Та найбільшим сюрпризом стала прогулянка в Пироговім 6 червня 2006 року, коли я відзняв 24 будинки, які мені сподобалися, не особливо читаючи таблички. Тож тепер мені довелося по-перше відсканувати всі фото, а по-друге, ще й ідентифікувати, що де зображено. Я трохи попітнів, але впорався з обома завданнями для 23 світлин. Виявилося, що зображення однієї хати немає ні на сайті музею, ні на сторінках Вікіпедії. І тоді координатори Вікіпедії надали стару, ще чорно-білу, світлину цієї самої хати, а також інформацію про те, що вона згоріла 15 вересня 2006 року. Тобто, цілком може статися, що моя фотографія – останнє “прижиттєве” зображення пам’ятки.

2 Львівщина. 22 світлини 9 пам’яток.

Моя перша краєзнавча світлина зі Львова у день 10-ліття Незалежності України

Найбільше фотографій з регіону мені подарувала новорічна подорож. Ми їхали у Славське кататися на лижі, але погода в ті дні вдень сягала мало не до +9, тож замість катання ми вдалися до плану “Б”, і щодня робили краєзнавчі поїздки околицями або прогулянки в гори. Найбільше світлин зробили у місті Сколе, де вперше потрапили до палацу Гределів, а також на горі Маківка, де знаходиться меморіал УСС, які билися з російською армією в Першу світову. До цього ж набору я долучив свою першу світлину пам’ятки Львова (пам’ятник Адаму Міцкевичу), яку я зробив плівковим фотоапаратом 24 серпня 2001 року.

3 Крим. 21 світлина 19 пам’яток.

Крим, Лівадійський палац, 18 липня 1998 року. Моя найперша краєзнавча світлина

Відбираючи кримські фотографії, я наче знову поринув у свої дитячі та студентські мандрівки. Тут і пам’ятки з південного узбережжя Криму в липні 1998 року, і околиці Алушти 2004, і Бахчисарай з печерними містами 2005, і Судакська фортеця того ж 2005 року. Звісно, ми мандрували ще більше, але надавали перевагу гірським походам, де ніяких пам’яток немає. Зате буде пожива для іншого конкурсу “Вікі любить Землю“)

4 Кропивниччина. 16 світлин 7 пам’яток.

Село Березівка з єдиною вцілілою від більшовиків церквою Олександрійського району

Рідну область я проілюстрував плівковими світлинами Олександрії 2001 і 2006 років, паровоза зі Знам’янки 2006 року, а також додав фото з околиць у квітні 2022 року. Тодішні обставини не вельми надихали на подорожі, але я брав участь у флешмобі “30 днів на велосипеді“, в рамках якого, зокрема, вперше потрапив до села Березівка, щоби сфотографувати найстаріший діючих храм району. А ще до набору несподівано долучилася світлина зі сплаву Південним Бугом у липні 2004 року, коли я сфотографував якийсь занедбаний водяний млин. А тепер проаналізував те фото, і виявилося, що це пам’ятка з села Луполове на заході області.

5 Черкащина. 7 світлин 7 пам’яток

Місто Сміла, паровоз на залізничному вокзалі, 28 червня 2006 року. Одна з моїх останніх плівкових світлин

Більшість світлин краю ми зробили під час зимової поїздки до Чигирина. Але серед своїх фотоальбомів я знайшов також найпершу фотографію, яку зробив у Черкаській області 28 червня 2006 року. Вона виявилася і однією з останніх, яку я знімав на плівку, бо вже за місяць я придбав першу цифрову камеру.

6 Закарпаття. 2 світлини 2 пам’яток.

Ясіня, Закарпаття. Церква Вознесіння Господнього, одна з 8 дерев’яних церков України, яка ввійшла до Списку світової спадщини ЮНЕСКО

Обидві світлини в Закарпатті були зроблені 24 липня 2022 року, коли в Ясіні ми почали нашу 7-денну мандрівку через усі двохтисячники України з Говерлою на чолі. Для дітей це був найбільший похід, і вони його пройшли із задоволенням, навіть попри 4 дні дощів. До того ж, вони уперше побували на висоті понад 2000 метрів, а ми з Оленою зійшли на свій останній непройдений двохтисячник – Гутин Томнатик. Більшість інших ми підкорили під час походу на двох у липні 2009 року.

7 Полтавщина. 2 світлини 1 пам’ятки.

Лохвиця. Найдавніший храм міста

Фотографії у Лохвиці я зробив, коли ми поверталися з евакуації 15 травня 2022 року. Дорога тоді видалася непроста, бо машина була перевантажена, а блокпости ще стояли біля кожного села, адже минуло трохи більше місяця, як окупанти остаточно покинули північну Україну. Тож гуляти собі і фотографувати все довкола здавалося не дуже вдалою ідеєю. Тому я сфотографував церкву з-за дверей автомобіля, коли дочекався, як зникнуть пішоходи.

PS. Цієї осені “Вікі любить пам’ятки” зробила мені ще один подарунок – надіслала коробочку з різними корисними речами, прикрашеними символікою конкурсу. Для мене це була велика честь і радість, отримати особливу ознаку уваги. Бажаю процвітання Вікіпедії та її конкурсу, завдяки якому українські пам’ятки отримують другий шанс на життя!

PPS. На обкладинці – світлина млина з села Юнаківки під Сумами, зроблена того ж 6 червня 2006 року в Пироговім. Млин досі існує, але має вже не такий вигляд, як на фото.

2 thoughts on “Вікіпедія любить пам’ятки і допомагає знаходити унікальні світлини

  1. Ділитися з великою аудиторією своїми світлинами, фотомоментами може тільки людина активна, з доброю душею і фантазією. Бажаю нових здобутків, щоб натхнення і радісний фотопогляд не згасали!

Залишити коментар