12 вражаючих чисел з книги “Копенгагенізуймо!”

Однією з книжок, яка привернула мою увагу на цьогорічному «Книжковому Арсеналі» була книга дансько-канадського експерта з містопланування Мікаеля Колвілл-Андерсена «Копенгагенізуймо!». І ось, нарешті, вона потрапила мені до рук, і я з неабияким задоволенням її прочитав.

Книга розповідає про те, як покращити міський простір, зокрема зробити так, аби всім було комфортно, і як уникнути заторів, які ми щодня спостерігаємо в Києві. І, мабуть, нікого не здивує, що як ліки автор з Копенгагена (це місто 40 років тому мало ті ж транспортні проблеми, що Київ сьогодні) радить розвивати велосипедну інфраструктуру, адже велосипеди займають менше місця і значно менш схильні до аварій. Нарешті я знайшов підтвердження моїх переконань, що велосипед – це не розкіш, не спорт і не виключно розвага для парку, а просто зручна річ щоденного вжитку. Та найбільше мене вразили числа.

1. Homo sapiens втрачають здатність візуально розрізняти об’єкти, які вони минають, коли рухаються зі швидкістю понад 30 км/год (клацніть зображення праворуч для збільшення). (сторінка 47)

2. У Данії щорічно помирає 4000 осіб через ураження здоров’я, пов’язані з автівками – і це у двадцять разів більше, ніж власне летальних випадків у ДТП! Лише одиниці знають, що рівень шкідливих мікрочасточок із вихлопних газів усередині автівки вищий, ніж коли їдеш велосипедом за нею слідом. (сторінка 73)

3. Якщо вас (пішохода чи на велосипеді) збиває автівка, що рухається зі швидкістю 30 км/год, вірогідність вашої загибелі становить лише 5%, а лишитися неушкодженим – 15%. За швидкості 40 км/год ваші шанси загинути зростають до 50%, а за 60 км/год – до 95%. (сторінка 76)

4. Серед людей, зареєстрованих у місті Копенгагені, 62% їздять на роботу чи навчання велосипедом. (сторінка 90)

5. У шведському місті Мальмьо бюро Hauschild+Siegel Architects розробило і втілило проєкт OhBoy Dycycle House. Це багатоквартирний будинок, що вміщує 55 квартири та 32 готельні номери. Біля нього облаштовано одне-єдине паркомісце для автівки – місце для паркування людей з інвалідністю, наявність якого за шведським законодавством є обов’язковою. Цей будинок спроєктовано під потреби людей, котрі їздять велосипедами. Двері та ліфти ширші за стандартні (із розрахунку на вантажні велосипеди) – тож мешканці в принципі можуть завозити свої велосипеди у під’їзд, потім у ліфт, а там уже й просто до своїх квартир. Можна навіть просто до холодильника під’їхати, щоб одразу розвантажити продукти з велосипедного кошика. (сторінка 138)

6. Ми знаємо, що ключовий фактор для популяризації велосипеда – прямі лінії між А та Б. Складаючи Велосипедний звіт (це робиться двічі на рік починаючи з 1990), Адміністрація міста Копенгагена просить велосипедистів назвати основну причину, чому вони обирають пересування велосипедом у місті. Співвідношення відповідей стабільне: 56% кажуть, що це швидко, 19% кажуть, що це чудова нагода розім’ятися (не плутайте з велоспортом; просто 30-хвилинна поїздка на роботу – це єдиний комплекс вправ, який прописав їхній лікар), 6% кажуть, що це недорого, і лише 1% людей стверджують, що педалять задля порятунку планети (себто з екологічних міркувань). (сторінка 168)

7. Наприкінці 2016 року Копенгаген зумів підрахувати, що вперше з 1970 року кількість велосипедів, які в’їхали до центру міста (повз Озерне кільце), перевищила кількість автівок. (сторінка 184)

8. Щоразу, коли я їду велосипедом, я інвестую в суспільство 26 центів. Причина – користь міського велосипедизму для здоров’я: я житиму довше, та ще й хворітиму менше, тож, по-перше, працюватиму більш плідно, а по-друге – створюватиму менше навантаження на систему охорони здоров’я. З іншого боку, щоразу, коли хтось проїжджає 1 км автівкою, ми платимо за це 89 центів (сторінка 185)

9. За оцінками, руйнівна дія автівки [на асфальтне покриття доріг] в 16000 разів перевищує руйнівну дію велосипеда. (сторінка 187)

10. Дитина, що їздить до школи велосипедом навіть 1 кілометр, набагато здоровіша, ніж та, що ходить пішки. Не кажучи вже про дітей, яких до школи привозять автівкою. (сторінка 187)

11. У 2017 році в перебігу дослідження, проведеного Університетом Ґлазґо, було виявлено, що їзда на роботу велосипедом знижує ризик онкологічних захворювань на 45%, ризик серцево-судинних захворювань на 46%, а ризик передчасної смерті внаслідок зазначених хвороб – на 41%. І пам’ятайте: користь для здоров’я, отримана від щоденної їзди велосипедом, переважує будь-які ризики. (сторінка 187)

12. Електровелосипеди зменшують переваги їзди на велосипеді для здоров’я на 70 відсотків. (сторінка 235)

Ці факти – лише вершинка айсберга. Насправді 300 сторінок книги переповнені цінними спостереженнями, щедро проілюстровані світлинами та інфографікою з усіх аспектів велосипедного життя міста. Тож її буде цікаво і корисно прочитати всім, кого хоч трішки дратують затори на наших вулицях – як тим, хто зовсім не «педалить», так і таким затятим прихильникам, як я 🙂

2 thoughts on “12 вражаючих чисел з книги “Копенгагенізуймо!”

  1. Я не їжджу на ровері, тому не можу знати всіх переваг колеса. Все поряд – робота, школа, гуртки, а в квартирі для велотехніки не знайшлося куточка. Дякую за цікаві дослідження переваги велосипедів. Дійсно, красиво і корисно, економічно і екологічно.
    Бажаю досвідченому велосипедисту нових велоісторій та велодосягнень!

Залишити коментар